Projekt został zakończony, zapraszamy na Latarnicy2020.pl

Latarnicy uczą się uczyć

Latarnicy Polscy Cyfrowej jako pierwsi sprawdzili możliwości nowo otwartego ośrodka kompetencji cyfrowych, stworzonego w ramach współpracy Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”, Urzędu Miasta Tarnowa oraz partnerów technologicznych – Fabryki Przyszłości. W sobotę 1 i 2 marca wzięli udział w warsztatach „Narzędziownia Latarnika Polski Cyfrowej”, inaugurującego działanie centrum.

Szkolenie zorganizowano w odpowiedzi na rosnącą potrzebę usystematyzowania wiedzy na temat latarniczej metody oraz odpowiedniego podejścia do pracy z osobami z pokolenia 50+, a także stałej potrzeby podnoszenia kompetencji cyfrowych przez Latarników. Tym razem podczas intensywnych zajęć, Latarnicy starali się odpowiedzieć na pytanie: jak efektywnie uczyć dorosłych korzystania z narzędzi cyfrowych oraz mobilnych czy internetowych aplikacji.

„Narzędziownia” rozpoczęła się od krótkiej wycieczki po Fabryce Przyszłości, która służy m.in. tarnowskim Lataranikom, jako miejsce spotkań z tarnowskimi „starszakami”. Po zapoznaniu się z możliwościami Centrum, rozpoczęła się pierwsza część szkolenia – warsztaty prowadzone przez Łukasza Srokowskiego oraz Dominikę Hofman-Kozłowską poświęcone skutecznym metodom dydaktycznym, dostosowanym do potrzeb latarniczej prac.

Zajęcia poświęcone były wykorzystaniu innowacyjnych metod edukacyjnych w pracy z pokoleniem 50+. Latarnicy poznawali i ćwiczyli w praktyce dwie metody: odwróconą klasę i gamifikację. Odwrócona klasą opiera się o całkowitą zamianę miejsc przyswajania i ćwiczenia wiedzy. W modelu tym, wiedza zdobywa jest przez grupę jeszcze przed zajęciami, np. z zasobów dostępnych w Internecie, a później, w trakcie zajęć ćwiczy ją w praktyce. Latarnicy, dzięki zastosowaniu tej metody będą mieli więcej czasu na bezpośrednią pracę ze swoimi podopiecznymi - co gwarantuje szybkie postępy w nauce.

Gamifikacja, nazywana też czasami grywalizacją polega na wykorzystaniu mechanizmów z gier do zaintrygowania, zaciekawienia i zaangażowania uczestników zajęć. Tradycyjne spotkanie można zmienić w drużynowy konkurs, w którym uczestnicy mają wykonać jak najwięcej rozwijających zadań, aby osiągnąć zwycięstwo. Latarnicy metodę tę poznawali w praktyce - podzieleni na drużyny mieli zaprojektować grę, która pozwoli seniorom na jak najszybsze zdobywanie kompetencji cyfrowych - po czym każda z gier była oceniana. Najlepsza gra została sfotografowana i zostanie przekazana wszystkim latarnikom w wersji cyfrowej.

Prezentacja Dominiki Hofman-Kozłowskiej dostępna jest: tu.

Sobotnie warsztaty zakończyły się wspólną kolacją oraz latarniczym integralem – obowiązkowymi elementami wszystkich szkoleń! Dzięki tym godzinom oddechu po intensywnej pracy, Latarnicy Polski Cyfrowej są dziś nie tylko świetnymi animatorami cyfryzacji, ale także zintegrowaną i wspierającą się grupą.

W niedzielę, uczestnicy skupili się przede wszystkim na praktycznym aspekcie nauki. Warsztaty poświęcone najbardziej użytecznym pomocom dydaktycznym, miały na celu poszerzenie wiedzy Latarników na temat aplikacji i narzędzi cyfrowych, pożytecznych podczas latarniczych zajęć. Stanowiły także praktyczne uzupełnienie sobotnich zajęć poświęconych metodom pracy z osobami dorosłymi.

Tym razem w roli prowadzących wystąpili dwaj tarnowscy Latarnicy – Marcin Mechla oraz Marcin Zaród. Podczas swoich zajęć skupili się na praktycznych ćwiczeniach z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi edukacyjnych oraz aplikacji ułatwiających przygotowanie i przeprowadzanie latarniczych zajęć.

W pierwszej części, prowadzonej przez Marcina Zaroda, Latarnicy poznali możliwości nauki w Internecie oraz składowe gwarantujące przeprowadzenie wartościowych zajęć – metodę, treść i technologię. Dzięki treściwej prezentacji zapoznali się m.in. z MOOC (Massive open online course), czyli otwartymi kursami edukacyjnymi, które poza filmikami edukacyjnymi, teksami oraz testami oferują szerokie możliwości interakcji między uczniami, nauczycielami itp. Część uwagi poświęcili także platformie Nearpod, ułatwiającej mobilną naukę oraz testowanie i sprawdzanie wiedzy pozyskanej w trakcie zajęć. Podczas warsztatu nie zabrakło także praktycznych informacji na temat Wikipedii, blogodydaktyki, niezwykle popularnych kodów QR oraz systemu AR, popularnie określanego jako Rzeczywistość rozszerzona.

Druga część warsztatów, prowadzona przez Marcina Mechlę, poświęcona była praktyce latarniczej. Uczestnicy zajęć, pracując w dokumencie google’a stworzyli oraz przetestowali listę najbardziej pożytecznych oraz efektywnych aplikacji i stron internetowych, które mogą uatrakcyjnić zajęcia z osobami dorosłymi oraz skutecznie przekonać do korzystania z nowoczesnych technologii.

„Warsztaty były w moim przekonaniu niezwykle wartościowe. Praktyczna wiedza pozyskana w trakcie szkolenia, stanowić będzie świetne urozmaicenie latarniczych zajęć. Jest to dla mnie –  Latarniczki oraz nauczycielki – szczególnie ważne. Co więcej cześć praktyczna warsztatów była bardzo aktywna i angażująca, co pozwoliło nam nie tylko przećwiczyć i sprawdzić wiedzę, ale także lepiej się poznać i zintegrować.”- podsumowała uczestniczka warsztatów, Magdalena Mitera.

„Narzędziownia Latarnika Polski Cyfrowej” to nie koniec atrakcji jakie przygotowaliśmy na marzec – pod koniec miesiąca (27-28.03) planowany jest bowiem Małopolski Zjazd Latarników Polski Cyfrowej). Z kolei na początku kwietnia (08.04) odbędzie się spotkanie regionalne w województwie lubelskim. Zainteresowanych już zachęcamy do rezerwowania sobie terminów!

 

« wróć
Komentarze (6)
03.03.2014 18:14

Dziękuję za ciekawy artykuł. Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie :)

03.03.2014 20:55

Fabryka Przyszłości napawa wiarą w cyfrową przyszłość... takie centra powinny być w każdym powiatowym mieście, że o gminie nawet nie zamarzę :)

03.03.2014 23:45

Lubelskie przygotowuje się do spotkania regionalnego..

04.03.2014 10:48

Jestem za tym żeby tworzyć w regionach mniej zaawansowanych nie tylko cyfrowo (ale również opuźnionych w integracji seniorów przy wykorzystaniu internetu)... punktów cyfrowej edukacji takich jak "Fabryka Przyszłości. Deklaruję zaangażowanie.

06.03.2014 08:16

Śledzę spotkania latarników i niecierpliwie czekam kiedy skrzykną się latarnicy z Wielkopolski.

liliana Szewczyk

06.03.2014 12:56

Mam nadzieję na super spotkanie regionalne w lubelskim. Może uda się w nim uczestniczyć.

Ostatnie wydarzenia