Strony www bliższe Latarnikom!
Wrocławska siedziba Google Polska po raz kolejny gościła Latarników Polski Cyfrowej, którzy podczas dwudniowego szkolenia, poznali podstawy tworzenia stron internetowych oraz zaznajomili się ze stosowaną przez Googlersów metodą Design Thinking, czyli sposobem na kreatywne rozwiązywanie problemów.
Latarnicy nie po raz pierwszy mieli okazję zobaczyć jak pracuje jedno z najważniejszych przedsiębiorstw branży internetowej świata. W zeszłym roku, również pod koniec maja uczestniczyli bowiem w warsztatach na temat blogowania oraz popularnych narzędzi Google. Tym razem, Latarnicy w siedzibie Google spotkali się po to, aby poznać mechanizmy tworzenia stron internetowych, aby w przyszłości, z powodzeniem przekonywać do aktywnego tworzenia zawartości sieci osoby z pokolenia 50+.
Warsztaty rozpoczęły się 28 maja od krótkiej prezentacji Kai Głomb – redaktor portalu Latarnicy.pl – na temat najważniejszych form dziennikarskich. Jej celem było nie tylko wskazanie na co zwracać uwagę pisząc reportaże, sprawozdania czy formy publicystyczne, ale także uwrażliwienie Latarników na tworzenie wiarygodnych, rzetelnych oraz poprawnych treści. „Publikowanie treści w Internecie, nie zwalania autora z obowiązku kierowania się zasadami etyki dziennikarskiej. Twórca artykułów, niezależnie czy zamieszcza je w gazecie drukowanej, czy na własnym blogu, musi bezwzględnie przestrzegać m.in. zasad publikacji wizerunku oraz praw autorskich” – podkreślała prowadząca warsztaty.
W kolejnej części warsztatów, uczestnicy, pod czujnym okiem Marcina Golca – redaktora portalu Nostalgikon.pl oraz opiekuna Centrum Edukacji i Kreacji Cyfrowej Fabryka Przyszłości w Tarnowie – mierzyli się z niełatwą materią jaką jest tworzenie własnych stron internetowych. Rozpoczęli od zapoznania się z najważniejszymi pojęciami – czym właściwie są strony internetowe, jak powstawały kiedyś, a jak powstają dziś oraz które elementy strony są niezbędne do jej prawidłowego funkcjonowania. Krótką część teoretyczną zakończyła praca własna Latarników, podczas której analizowali strony internetowe pod kątem ich funkcjonalności, wyglądu oraz dostosowania do potencjalnego odbiorcy.
Następnym krokiem procesu poznawania logiki tworzenia stron, była intensywna praktyka – Latarnicy podzieleni na niewielkie grupy, mieli za zadanie stworzyć swoje własne strony w oparciu o darmowe platformy blogowe. „Przygotowując się do tych warsztatów, zastanawiałem się jak najlepiej wykorzystać te kilka godzin, abyście wyszli stąd z poczuciem, iż lepiej rozumiecie jak działają strony oraz jakie mechanizmy leżącą u podstaw ich funkcjonowania. Pomyślałem, iż najlepiej wskazać na to używając darmowych serwisów blogowych, które dają szansę stworzenia własnego miejsca w sieci bez zaawansowanej znajomości języka programowania. Obsługa bloga, oparta o proste CSMy (systemy zarządzania treścią) to dobra wprawka przed poważniejszą nauką tworzenia stron” – mówił Marcin Golec.
Uczestnicy warsztatów nie mieli prostego zadania – stworzenie w kilka godzin zarysu przyszłego bloga na platformie Wordpress.com to duże wyzwanie. Już sam wybór odpowiedniego szablonu jest przedsięwzięciem czasochłonnym: „Prace nad własną stroną blogową najlepiej zacząć od zdefiniowania wszystkich elementów, które muszą się na niej znaleźć – strony „O mnie”, funkcjonalnego i intuicyjnego menu itp. Dopiero wtedy należy szukać optymalnego szablonu, który można dostosować do własnych potrzeb” – podkreślał prowadzący.
Latarnicy świetnie wywiązali się z zadania, czego dowodem są dobre pomysły na przyszłe strony m.in. blog Seniorrita, stworzony przez Wiolę Piwowarską oraz Kamila Suligowskiego, który ma być skierowany do dorosłych Polek szukających w sieci informacji na temat ulubionych tematów, czy też blog Googlowanie, stworzony przez Ewę Pelowską, Ewę Białek oraz Danutę Mielewczyk.
Dzień pełen pracy zakończyło spotkanie integracyjne w restauracji Bierhalle, podczas którego uczestnicy mieli okazję lepiej się poznać oraz wymienić latarniczym doświadczeniem.
Drugi dzień warsztatów tematycznych rozpoczęły warsztaty CSI Lab, prowadzone przez Annę Krawczyk z Google. Ich celem było zapoznanie Latarników z metodą Design Thinking – czyli dobrym sposobem na pomysłowe rozwiązywanie latarniczych problemów m.in. kłopotami z organizacją czasu oraz obowiązków czy też trudnościami w nawiązaniu współpracy z doświadczonym Latarnikiem.
Podczas CSI Lab, Latarnicy podzieleni na grupy przeszli przez wszystkie etapy tworzenia innowacyjnych rozwiązań. W pierwszej kolejności, mieli za zadanie poznanie potrzeb wybranego przez nich Latarnika – przyszłego odbiorcy ich rozwiązania. Gdy dowiedzieli się z jakimi przeciwnościami zmaga się dany Latarnik, musieli zdefiniować jego problem. Umiejętność jego poprawnego oraz wyczerpującego określenia jest bowiem niezbędna do tego, aby rozpocząć poszukiwania najlepszego rozwiązania.
Gdy grupy określiły, co zmienić musi wybrany Latarnik, zaczęli zastanawiać się jak najlepiej to dokonać niezbędnych zmian: „korzystając z metody Design Thinking pamiętajcie, iż w pierwszej kolejności poszukiwania pomysłów, liczy się ilość, a nie jakość. Ważne, aby podczas burzy mózgów, wygenerować możliwie najwięcej pomysłów rozwiązań. Nie zastanawiajcie się nad tym, czy daną ideę można wprowadzić w życie – najczęściej bowiem okazuje się, że można - nie oceniajcie czy jest dobra i zła. Na to przyjdzie czas później” – instruowała uczestników warsztatów Anna Krawczyk.
Kiedy grupy stworzyły swoje isty przeróżnych rozwiązań zdefiniowanych przez nich problemów, stanęli przed dylematem wyboru najlepszego pomysłu. Kierując się zasadą, iż głos każdego członka grupy jest równie ważny, zagłosowali na optymalny projekt, który w następnym etapie pracy przekuli w prototyp. Mógł to być zarówno konkretny produkt jak np. makieta mobilnego stolika, który umożliwiałby Latarnikowi robienie prezentacji w dowolnym miejscu, czy stworzenie kalendarza, ułatwiającego organizację pracy, jak również projekt rozwiązania problemu braku sprzętu poprzez fundraising w Internecie.
Po pełnej energii pracy nad rozwiązaniami latarniczych problemów, uczestnicy warsztatów wrócili do tematu stron internetowych. Ich ostatnim zadaniem było zastanowienie się nad tym dlaczego warto przekonywać osoby dorosłe do pokazania się w sieci i aktywnego uczestnictwa w niej. O swoich doświadczeniach w tej materii opowiadała Mariola Drosd – autorka bloga Oświęcim lubi Internet. „Moi podopieczni bardzo lubią pokazywać się w Internecie. Jest to dla nich dobra okazja do tego aby pochwalić się swojej rodzinie – szczególnie tej za granicą. Z dumą pokazują co napisali oraz zdjęcia, które zrobili” – mówiła.
Podczas pracy nad motywowaniem osób z pokolenia 50+ do tworzenia własnych stron, zwrócili uwagę na fakt, iż dla osoby dorosłej takie pokazanie się może skutkować wieloma pozytywnymi efektami – pozwoli im nie tyko przełamać bariery dotyczące nowych technologii, ale da szansę własnego rozwoju oraz spełnienia ambicji. Własna strona to także szansa na ocalenie przed zapomnieniem swojego dziedzictwa, napisanie swojej historii oraz pochwalenie się własną wiedzą.
Te niezwykle kreatywne warsztaty zakończył Artur Krawczyk zapowiedziami kolejnych wydarzeń organizowanych w ramach programu Polska Cyfrowa Równych Szans. Latarnicy w najbliższych tygodniach będą mieć szansę brać udział m.in. w warsztatach na temat Latarni Polski Cyfrowej, Narzędziowni czy też kolejnym spotkaniu lokalnych liderów, organizowanym w Augustowie podczas Mistrzostw Polski w Pływaniu na Byle Czym.
Za możliwość organizacji wydarzenia oraz zapoznanie uczestników warsztatów z popularnymi metodami rozwiązywania problemów dziękujemy polskiemu oddziałowi firmy Google, których inspirująca przestrzeń po raz kolejny okazała się doskonałym miejscem na owocną i pełną wrażeń pracę.
Prezentacja Kai Głomb dostępna jest tu.
Galerię zdjęć z wydarzenia można zobaczyć w albumie na Facebooku PCRS.
Komentarze (0)